Computerflaters over muismisbruik
Helpdesk: "Okee, ziet u het pijltje midden op het scherm?"
Klant: "Ja."
Helpdesk: "Goed! Probeer nu de muis te bewegen. Beweegt het pijltje ook?"
Klant: "Nee."
Helpdesk: "Ook niet een klein beetje?"
Klant: "Nee, helemaal niks."
Helpdesk: "Hmmm, misschien is de tafel te glad. Probeert u de muis eens te bewegen op een boek of een krant."
Klant: "Oh!! Op de tafel!"
Helpdesk: "Okeee. Beweegt de muis?"
Klant: "Ja."
Helpdesk: "Op het scherm?"
Klant: "Ja."
Helpdesk: "Klik nu twee keer op het plaatje."
De helpdeskmedewerker hoort twee klikken.
Klant: "Niets."
Helpdesk: "Mevrouw, dubbel klik nog een keer voor me."
De helpdeskmedewerker hoort weer twee klikken.
Helpdesk: "Mevrouw, tikt u met uw muis tegen het scherm?"
Helpdesk: "U moet nu even uw computer opnieuw opstarten."
Klant: "Prima. Doe ik."
(Het is even stil. Dan hoort de helpdeskmedewerker zachtjes "hallo")
Helpdesk: "Hallo meneer?
"Klant (lachend): Sorry. Ik zat net in mijn muis te praten in plaats van in de telefoon."
Klant: "Ik heb de computer aangezet en nu staat er een wit pijltje op mijn scherm.
Helpdesk: "Een wit pijltje?"
Klant: "Ja, het is een klein wit pijltje met een zwarte rand."
Helpdesk: "Oh, dat is normaal. Dat is de muis-cursor."
Klant: "O. Wat doet die daar?"
Helpdesk: "Nou, u kunt uw muis gebruiken om te bewegen en op dingen te klikken."
Klant: "Eeh. Wat is mijn muis?"
Helpdesk: "Kijkt u eens aan de rechterkant van uw toetsenbord. Als het goed is ligt daar een klein kastje met knopjes erop en een snoer eraan.
Klant: "Okee. En nu?"
Helpdesk: "U kunt ermee bewegen."
Klant: "Het pijltje bewoog!"
Een helpdeskmedewerker kreeg eens een telefoontje van een vrouw die meldde dat haar muis "erg vreemd" deed. De helpdeskmedewerker liet haar een aantal dingen doen en zo ontdekte hij dat haar linker- en haar rechtermuisknop verwisseld leken te zijn. Maar toen zij haar naar de instellingen vroeg, bleken deze allemaal goed te staan.
Haar echtgenoot, die vroeger zelf een computerzaak had gehad, controleerde de instellingen en kon ook geen fout ontdekken. Ze brachten de computer langs om er naar te laten kijken. Toen de helpdeskmedewerker de muis uitprobeerde ondervond hij geen problemen. Daarom liet hij de vrouw achter de computer plaatsnemen om haar het probleem te laten zien. Toen haar gevraagd werd om met links te klikken, klikte ze op de rechter-muisknop en vice versa.
Het kostte een paar minuten om haar ervan te overtuigen dat ze "de andere linker-muisknop" moest gebruiken. De vrouw protesteerde en verklaarde dat ze afgestudeerd was en dus heus wel het verschil tussen links en rechts wist.
Helpdesk: "Wilt u alstublieft een keer op het icoontje klikken?"
Klant: "Okee"
Klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..
Klant: "Uh, 'bestand niet gevonden'."
Helpdesk: "Wilt u nog een keer klikken? Een keer."
Klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..klik..
Klant: "Hij zegt weer 'bestand niet gevonden'."
Helpdesk: "Wilt u alstublieft een keer klikken op het icoontje? Slechts een keer?
Klant: "Maar een keer?"
Helpdesk: "Ja!"
Klant: "Oke.
< < < Terug < < <