Jezus is Judas
Toen Leonardo da Vinci 'Het laatste avondmaal'
schilderde, maakte hij gebruik van modellen om Jezus en
zijn apostelen te schilderen. Voor de beeltenis van Jezus
maakte Da Vinci gebruik van een nobel uitziende jonge
man met de naam Pietri Bandinelli, die in de kathedraal
van Milaan werkte.
Na jaren van schilderen legde Leonardo da Vinci de
laatste hand aan het meesterwerk. Alleen het gezicht van
Judas moest nog geschilderd worden. Da Vinci ging op
zoek naar iemand die model kon staan, en bracht een
bezoek aan de gavangenis. Daar ontdekte hij een
misdadiger met een koude, harde gelaatsuitdrukking. Het
gure gezicht van deze man was precies het gezicht dat
Leonardo Da Vinci in gedachten had voor de apostel die
Jezus verraadde.
De man werd naar Leonardo Da Vinci's atelier gebracht en
de schilder ging aan het werk. Na een paar dagen
ontdekte Da Vinci dat de man zat te huilen. Toen hij hem
vroeg wat er aan de hand was antwoordde de man:
"Maestro, kent u mij niet meer? Ik was 25 jaar geleden
ook in uw atelier, toen ik model stond voor Jezus
Christus."
Waar of niet waar?
Gevonden op het Internet. Het oorspronkelijke verhaal is
nog iets langer en bevat de boodschap dat je Jezus niet
moet afwijzen en op het rechte pad moet blijven. Wie
zich in het verderf stort eindigt als Judas.
Amerikaanse christenen denken dat het verspreiden van
christelijke broodje aap verhalen een prima manier is om
Gods Woord te verkondigen.
Sinds het boek 'The Da Vinci Code' van Dan Brown staat dit schilderij erg in de belangstelling. Lees er meer over op de pagina: Decoderen van de Da Vinci Code .
Maar ter zake: Bovenstaand verhaal is niet waar.
1. Da Vinci schilderde 'Het laatste avondmaal' tussen
1495 en 1498. Dat is 3 jaar en geen 25 jaar.
2. 'Het laatste avondmaal' werd niet in een atelier
gemaakt, maar in een kerk.
3. Het is geen schilderij maar een fresco.
Hans de Haan meldt:
In "De Gestoorde Buspassagiers" las ik het verhaal "Jezus is Judas". Mijns
inziens is het oorspronkelijke verhaal afkomstig uit Baird T. Spalding's
boek "Life and Teaching of the Masters of the Far East", Vol. V. (Uitgave:
DeVorss & Co., 1955, ISBN 0-87516-088-3.)
Hier volgt het verhaal:
Three of us were in the Vatican and we were talking with a very elderly
cardinal, who asked us how we were getting along with the picture "The
Sermon on the Mount." He was quite interested in what we were doing and told
us that we would get a lot of information if we would take his card and go
to the Louvre in Paris and ask for a certain man and ask to see daVinci's
letters. This was a new lead for us and we were on our way to Paris
immediately. We went directly to the Louvre upon arrival, where every
courtesy was shown us. Leonardo daVinci's letters are all there today and
this can be proved.
We have always felt that daVinci's painting was a portrayal of Jesus as he
saw Him. It has been proved today, and we have daVinci's letters proving
this, that he saw the Christ in the face of the model he chose to sit for
the portrait. He said the man was young, engaged to be married, and there
was a beautiful light in his eyes. DaVinci interpreted it as the Christ and
painted the portrait as such. This was during the renaissance period when
long hair and the beard were the custom. (...)
Two years later the artist decided to paint a picture of Judas, the
betrayer. He searched for nearly two years, looking for the one he felt was
despicable enough to portray the betrayer. Finally, one morning he was
walking through the apache quarter in Paris and here, in a little niche, all
dishevelled and in rags and down and out, was the man! He walked up to him
and said: "I have painted a portrait of the Christ, now I am looking for a
man who will pose for me for the portrait of Judas, the betrayer." The man
looked up and said: "Sir, I posed for the Christ for you." It was exactly
the same man!
< < < Terug < < <
© Copyright Broodjeaap.nl
|